טיפול זוגי ומשפחתי

בטיפול הזוגי נפגשים קום כל שני בני הזוג יחדיו עם הפסיכולוג המטפל במטרה ראשונית להבין מה הבעיות שיש במשפחה. תחילה נערכת סקירה מעמיקה של ההיסטוריה הזוגית, באמצעותה מאפיינים את החוליות החזקות בקשר כמו גם את החוליות החלשות, אלה שגורמות לסכסוכים, לפחדים ולמשברים. מדובר בתהליך הדרגתי, זהיר ומתון, תוך שימת דגש על כבוד הדדי, ועל נתינת מרחב ואפשרות להתבטא בחופשיות לכל אחד מבני הזוג.
לאחר קבלת תמונה ראשונית שלמה וממצה, מתכנסים בני הזוג עם המטפל בכדי לגבש תוכנית טיפולית, לרבות הגדרת מטרות. לרוב, אחת המטרות בטיפול הזוגי הינה יצירת אווירה כנה ופתוחה בין בני הזוג, מתוך כוונה לפתח ולטפח ערוצי תקשורת חדשים ביניהם.
באופן טבעי כל פרט במשפחה תופס את המצב באופן שונה ומתייחס באופן שונה לבני המשפחה האחרים. תפקידו של המטפל המשפחתי הוא לשקף ולהמחיש לבני המשפחה את הלוגיקה ואת ההתנהלות השגויה. קיימים סוגים שונים של טיפולים משפחתיים, כגון טיפולים התנהגותיים וטיפולים פסיכו-חינוכיים.
הטיפול המשפחתי לא מתנהל כמו טיפול זוגי בקריות אלא בדרך הבאה: פותחים בפגישת היכרות עם ההורים, שבמהלכה מאתרים ומאפיינים את הבעיות, על מנת לקבוע את סוג הטיפול המתאים במקרה זה. דרכי טיפול אפשריות הן מתן הדרכה להורים, טיפול בילדים הצעירים במשפחה בתמיכת ההורים או טיפול באחד או יותר מבני המשפחה המבוגרים.
הטיפול המשפחתי הוא בדרך כלל טיפול קצר מועד, שמטרתו לפתוח ערוצי הידברות ולשפר את התקשורת במשפחה, להביע רגשות ותסכולים, לעצב דרכי התנהגות בסיסיים ולאפשר בירור מעמיק של המתחים, הסכסוכים והטראומות. לכל משפחה יש רקע שונה, בעיות וקשיים המיוחדים לה (או אופייניים גם למשפחות אחרות) ודרכי התמודדות שונות.
המטפל המשפחתי יוביל את המשפחה לשיתוף פעולה טוב יותר, לגיבוש משפחתי ולמציאת דרכי התמודדות מתאימות יותר. הטיפול יכול להסתיים במציאת פיתרון לסכסוך או למשבר המסוימים, או להביא להמשך טיפול יחידני באחד מבני המשפחה.
עם סיום הטיפול נמשך המעקב אחרי המשפחה ותהליך השינוי שאותו היא עוברת, אם בכוחות עצמה ואם בליווי מקצועי.